Smrt Jana Pavla II.

Teatr Polski, Polsko

pátek
19. 5. 2023 | 18:00
Mahenovo divadlo

Žánr: Zahraničí
Délka představení: 1 hodina a 40 minut, bez přestávky

Titulky v češtině / Subtitles in Czech language

 

Lektorský úvod – 30 minut před představením, Malá scéna Mahenova divadla

Debata s účinkujícími a inscenačním týmem (v polštině s tlumočením) následuje po představení, Malá scéna Mahenova divadla

Smrt Jana Pavla II.

Teatr Polski, Polsko

pátek
19. 5. 2023 | 18:00
Mahenovo divadlo

Žánr: Zahraničí
Délka představení: 1 hodina a 40 minut, bez přestávky

Titulky v češtině / Subtitles in Czech language

 

Lektorský úvod – 30 minut před představením, Malá scéna Mahenova divadla

Debata s účinkujícími a inscenačním týmem (v polštině s tlumočením) následuje po představení, Malá scéna Mahenova divadla

KOUPIT VSTUPENKY

Možnost získání množstevní festivalové slevy -25 %.

Na nákup vstupenek je možné uplatnit slevy platné v NdB. Sleva pro důchodce je 30 %. Sleva pro ZTP a studenty činí 50 %. Slevy se nesčítají.

KOUPIT VSTUPENKY

Možnost získání množstevní festivalové slevy -25 %.

Na nákup vstupenek je možné uplatnit slevy platné v NdB. Sleva pro důchodce je 30 %. Sleva pro ZTP a studenty činí 50 %. Slevy se nesčítají.

Emocionálně intenzivní obraz posledních chvil Jana Pavla II. Sugestivní portrét lidské slabosti i síly tváří v tvář smrti. Dne 2. dubna 2005 ve 21:37 prohlásil papežův osobní lékař Renato Buzzonetti papeže Jana Pavla II. za mrtvého. V jediném okamžiku se zastavil veškerý společenský a kulturní život. Tisíce lidí vyšly do ulic, auta a veřejná doprava se zastavily, fotbaloví fanoušci přerušili ligové zápasy. Nejdůležitějšími slovy těch dnů se stalo Santo Subito! (Svatým ihned!)

Scénář inscenace Smrt Jana Pavla II. sestavili režisér Jakub Skrzywanek a dramaturg Paweł Dobrowolski na základě životopisů, vzpomínek a deníků osob doprovázejících Jana Pavla II. v posledních dnech jeho života, lékařské analýzy paliativní medicíny a ceremoniálního předpisu Ordo Exsequiarum. Je mj. inspirován i filmem Smrt Ludvíka XIV. Alberta Serry. Tvůrci si v této inscenaci nad posledními chvílemi života Karola Wojtyły kladou zásadní otázky: Jsme si tváří v tvář smrti a nemoci všichni rovni? Kde je hranice v předvádění nemoci a utrpení? A co se stane, když se vše soukromé stane veřejným?

Takřka dokumentární rekonstrukce posledních chvil života (a prvních chvil po smrti) papeže Jana Pavla II. názorně ukazuje lidskou rovnost tváří v tvář smrti. I svatý muž odchází ze světa se slábnoucím tělem, stále bezmocnější, odkázán na pomoc druhých – a jeho utrpení je vzápětí takřka smazáno společenskou potřebou pojmout ho jako symbol, jako hrdinu celosvětově spojujícího příběhu. Zároveň inscenátorům nejde v žádném smyslu o provokaci či výsměch: při vší syrovosti umírání se zde zároveň demonstruje velikost prostoty lidského odcházení. Svou takřka meditativní soustředěností nám inscenace umožňuje přemýšlet jak o složitosti každé smrti, tak o skutečnosti, že ve chvíli konce života se i náměstek Boží na zemi stává everymanem.

 

Jakub Skrzywanek (*1992) patří k nejvýraznějším osobnostem mladé polské režijní generace. Vystudoval režii v Krakově, trvale spolupracuje s Teatrem Polskim v Poznani a Teatrem Powszechnym ve Varšavě. Ve druhém zmíněném divadle režíroval kupříkladu autorské inscenace Mein Kampf (2019), tematizující fenomén nacistického manifestu, nebo Nemorální příběhy (2021), opírající se mimo jiné o soudní proces s předním polským režisérem Romanem Polanskim, odsouzeným za znásilnění. Skrzywanek se soustavně věnuje kontroverzním společenským tématům, často také režíruje v zahraničí. V uzbekistánském Taškentu realizoval představení Underground Girls (2021) o postavení afghánských žen v talibánském režimu a emancipaci žen v islámském prostředí. Od roku 2022 je Jakub Skrzywanek uměleckým šéfem Teatru Współczesnego ve Štětíně. Na loňském ročníku festivalu Interpretace v Katowicích, věnovanému tvorbě mladých režisérů, získal právě za Smrt Jana Pavla II. jednohlasně hlavní cenu. V lednu 2023 navíc obdržel prestižní polské ocenění Paszport Polityki.

Na festivalu DSB představíme dvě režie Jakuba Skrzywanka – Smrt Jana Pavla II. a SPARTAKUS. Láska za časů moru, odehrávající se na dětské psychiatrii.

 

„Poznaňské představení zobrazuje proces umírání, čímž naplňuje základní úkol divadla: umožňuje divákům se prožitkem vrátit ke zdrojům jejich největších bolestí a dává jim možnost obrnit se proti domnělým i skutečným návratům vlastních strachů. Řečeno jednoduše: Smrt Jana Pavla II. je představení pro každého, bez ohledu na jeho víru nebo míru náboženské skepse.“

(Piotr Dobrowolski, https://czaskultury.pl)

„Michał Kaleta hraje umírajícího papeže strhujícím způsobem. Během celého představení nepromluví jediné slovo, hraje se svým nemocným, zkrouceným tělem, namáhavě dýchá, kašle, bezmocně pohybuje rukama. A hraje fenomenálně.“

(Sylwia Klimek, kultura.poznan.pl)

„Teatr Polski opět nabídlo mimořádně promyšlenou inscenaci, v níž herecký ansámbl září díky soustředěné práci celého realizačního týmu.“

(Natasza Thiem, Dziennik Teatralny)

 

Programové tipy na představení festivalu DSB

„Viděl jsem představení Smrt Jana Pavla II. nejdříve ze záznamu a posléze naživo na krakovském divadelním festivalu. A půjdu zas. Nic takové jsem totiž ještě neviděl. Možná trochu děsivý název, možná dost odstrašující téma. Umírání. Umírání člověka, umírání osobnosti, umírání nového svatého. Ale ještě víc než o umírání, je to inscenace o lidské důstojnosti, o potřebě lidské blízkosti, o péči, o moci, o strukturách. Představení, které nejde z hlavy. Představení, které prostě musíte vidět, protože o talentovaném mladém režisérovi Jakubu Skrzywankovi ještě rozhodně uslyšíme!“

Martin Glaser, ředitel festivalu DSB

 

„Srdečně vás zvu na jednu z nejvýznamnějších divadelních akcí v Polsku za poslední sezonu. Dojemná podívaná poznaňského divadla s názvem Smrt Jana Pavla II. v režii Jakuba Skrzywanka se dotýká samotné podstaty lidskosti. Teatralizace tématu smrti papeže vyvolala v Polsku mnoho kontroverzí – jak bude rezonovat v ateističtějším Česku? Uvedení hry na festivalu Divadelní svět Brno vyvolává otázku na univerzálnost umění.“

Joanna Zdrada, Divadlo Radost

Režie: Jakub Skrzywanek

Scénář: Jakub Skrzywanek, Paweł Dobrowolski

Dramaturgie: Paweł Dobrowolski

Hudba: Karol Nepelski

Scéna a light design: Agata Skwarczyńska

Kostýmy: Paula Grocholska

Choreografie: Agnieszka Kryst

Video: Rafał Paradowski, Liubov Gorobiuk

 

Hrají: Mariusz Adamski, Alan Al-Murtatha, Piotr B. Dąbrowski, Michał Kaleta, Piotr Kaźmierczak, Barbara Krasińska, Jakub Papuga, Monika Roszko, Andrzej Szubski, Kornelia Trawkowska, Bogdan Źyłkowski